【Click Nippon News】Bunkasai (School/Cultural festival) and Halloween in Japan
◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□
Click Nippon News
September 8, 2016
【1】Fun events in October
10月のいろいろなイベント
【2】Suggested class activities
学習活動のヒント
◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□
【1】Fun events in October
October is a busy month in Japan with lots of fun events such as school excursions, sports days and cultural festivals. Halloween on the 31st is getting more popular recently. The topics of this issue are on cultural festivals and Halloween.
The timely articles from 《1/365》↓↓
☆My first Cultural Festival in High School by TAKA
https://www.tjf.or.jp/clicknippon/en/365/event/culture-festival/post-61.php
TAKA is reporting about his first cultural festival as a senior high school student.
☆My Last School Festival by Narima
https://www.tjf.or.jp/clicknippon/en/365/event/culture-festival/post-38.php
Narima is writing about his last school festival.
☆Halloween by Mio
https://www.tjf.or.jp/clicknippon/en/365/event/halloween/halloween.php
Halloween is becoming popular in Japan. Let's find out how Mio enjoy the day.
【2】Suggested class activities
☆My first Cultural Festival in High School by TAKA
a)When was the cultural festival held at TAKA's school?
b)How long did it take to prepare?
c)How did each year group and extra-curricular club participate in the festival? Make a list of the attractions they offered at the festival.
d)Create a poster to promote this festival. What information should be in to encourage people to visit the school?
e)Why does TAKA think the cultural festival is a good event?
f)Do you have school festival similar to TAKA's cultural festival?
•Write an article about your school festival in Japanese. Include illustrations and photos, if possible, in your article to make your article accessible (comprehensible) to the people who don't know about it.
•Make a bilingual poster of the event; in Japanese and in your language.
☆My Last School Festival by Narima
a)When was the school festival held at Narima's school?
b)What was the weather like during the two days? Did the weather has any influence on the festival?
c)What did the students of Narima's class sell? What was the outcome like?
d)How did Narima feel about the outcome?
e)How did Narima enjoy the school festival altogether?
☆After reading both articles:My first Cultural Festival in High School and My Last School Festival
a)What are the common elements in TAKA's and Narima's festivals?
b)Create a dialog between TAKA and Narima after the festivals. Use the information from their articles. Acting-out (Role-play) will be fun too.
★Video of the related topic:
SCHOOL FESTIVAL!! -Bunkasai (Youtube video)
https://www.youtube.com/watch?v=1Ht82aLo124
☆Halloween by Mio
a)How was Disneyland different from the usual?
b)According to Mio, how is Halloween accepted in Japan?
c)What did Mio's classmates do on Halloween day?
d)Watch a video of recent Halloween in Tokyo and describe it in Japanese. This is good practice for the use of relative clause.
Example: バットマンのコスチュームを着ている人がいます。
★Suggested video links:
Halloween in Japan - Tokyo Costume Street Party (The first 2-3min)
https://www.youtube.com/watch?v=NR2Yz3x9EJY
ニュース 「DJポリス」出動?ハロウィーン 渋谷で交通整理へ
http://news.tv-asahi.co.jp/news_society/articles/000061638.html
e)In your country, do you have Halloween or similar? If you do, what do people do? What traditions and legends are associated to Halloween?
f)Research: What is the origin of Halloween? Which country or culture did Halloween originate from?
★Information about Halloween in Japan:
Article of Halloween in Japan (in Japanese)
http://shiba710.hateblo.jp/entry/2015/11/02/080000
Japan Travel Halloween in Japan Even Gets Bigger (in English)
https://navitimejapan.com/halloween-japan-gets-even-bigger/
【1】10月のいろいろなイベント
10月は、各学校で遠足、運動会、文化祭などいろいろなイベントがあって、忙しくて楽しい月です。また、31日のハロウィンも、日本で楽しいイベントとして、馴染みのあるものになっています。今回は文化祭とハロウィンの記事を紹介します。
☆高校に入って初めての文化祭 by TAKA
https://www.tjf.or.jp/clicknippon/ja/365/event/culture-festival/post-61.php
TAKAさんが高校での初めての文化祭の様子をレポートしています。
☆高校最後の一大イベント by Narima
https://www.tjf.or.jp/clicknippon/ja/365/event/culture-festival/post-40.php
なりまさんは、高校での最後の文化祭について、レポートしています。
☆ディズニーランドで楽しみました by Mio
https://www.tjf.or.jp/clicknippon/ja/365/event/culture-festival/post-40.php
日本では最近たくさんの人が楽しんでいるハロウィンですが、みおさんは、どんなふうにハロウィンを楽しんだのでしょうか。
【2】学習活動のヒント
☆高校に入って初めての文化祭 by TAKA
a)TAKAさんの学校の文化祭はいつでしたか。
b)準備はどのくらいかかりましたか。
c)どんな催し物がありましたか。箇条書きにしてください。
d)この文化祭をPRするポスターを作りましょう。どんなことを書けばたくさんの人が来てくれるでしょう?
e)TAKAさんは、どうして文化祭はいい行事だと思うのですか。
f)あなたの学校で、文化祭のようなイベントがありますか。
•そのイベントについて、日本語で書いてください。できれば、イラストや写真を使って、そのイベントを知らない人にもわかるように書いてください。
•そのイベントのポスターを作りましょう。あなたの言葉と日本語のバイリンガルのポスターにしてください。
☆高校最後の一大イベント by Narima
a)なりまさんの学校の文化祭はいつでしたか。
b)その2日間はどんな天気がでしたか。その天気は文化祭に影響がありましたか。
c)なりまさんのクラスは、何を売りましたか。結果はどうでしたか。
d)その結果にたいして、なりまさんはどう感じましたか。
e)この文化祭はなりまさんにとってどんなイベントでしたか。
☆両方の文化祭の記事を読んで
•TAKAさんの文化祭となりまさんの文化祭、共通していることは何ですか。
•文化祭が終わった後、なりまさんとTAKAさんが、それぞれの文化祭について話しています。この二つの記事からわかる情報を使って、会話を作りましょう。ロールプレイをしてもいいですね。
★関連トピックの動画
SCHOOL FESTIVAL!! (Bunkasai) Youtube video (文化祭の様子がわかる動画)
http://sfml.jp/?c=3190692&o=0031000000V5kieAAB&v=6acdad60
☆ディズニーランドで楽しみました by Mio
a)ハロウィンのディズニーランドは、いつもとどう違いましたか。
b)みおさんは、日本ではハロウィンはどんなふうに受け入れられている、と言っていますか。
c)みおさんの学校の友達は、ハロウィンにどんなことをしましたか。
d)最近の東京でのハロウィンの様子を見て、その様子を日本語で書いてみましょう。
例:バットマンのコスチュームを着ている人がいます。
★参考になる動画の一例:
Halloween in Japan - Tokyo Costume Street Party 渋谷 ハロウィン(初めの2,3分)
https://www.youtube.com/watch?v=NR2Yz3x9EJY
ニュース 「DJポリス」出動?ハロウィーン 渋谷で交通整理へ
http://news.tv-asahi.co.jp/news_society/articles/000061638.html
e)あなたの国では、ハロウィン、またはハロウィンに似たお祭りがありますか。あるなら、どんなことをしますか。それには、どんな言い伝えや意味がありますか。
f)元々、ハロウィンは、どこの国のどんなお祭りだったのでしょう。調べてみましょう。
★関連トピックのサイト
かくして日本のハロウィンは「現代の百鬼夜行」となった(日本におけるハロウィンの解説-日本語)
http://shiba710.hateblo.jp/entry/2015/11/02/080000
Japan Travel Halloween in Japan Even Gets Bigger (日本におけるハロウィンの解説-英語)
https://navitimejapan.com/halloween-japan-gets-even-bigger/