Warming-up (5 min.)
- Warm-up
Sheet B: family term for honorific-polite group
- Answer check
Review (5 min.)
- Review family terms in honorific-polite and generic forms.
- Ask questions to the students. "かぞくはなんにんですか"
"なんさいですか," etc.
Introduction of the adjectives (5 min.)
- Introduce adjectives with picture cards and examples. Describe
some students in class to help them understand and remember the
vocabulary.
やさしい: この クラス で、やさしい ひと は だれ ですか。
- Explain the differences between i- and na-adjectives.
Drills and practices of the adjectives (20 min.)
- Drills with the picture cards.
- Short dialogue practices in pairs
You are talking about your classmates.
A |
〜さん (classmates
and/or famous figure) は どんな ひと ですか。 |
B |
〜 (な) ひと です。 |
A |
そうですか(そうですね)。 |
You are gathering information about classes to take next year.
A |
すきな かもく は なんですか。 |
B |
〜です。 |
A |
〜の せんせいは だれ ですか。 |
B |
〜せんせい です。 |
A |
じゃあ、〜せんせいは どんな せんせい ですか。 |
B |
〜(な)せんせい ですよ。 |
A |
そうですか。 |
You are talking about your boy/girlfriend/friend of your dream.
A |
ボーイフレンド/ガールフレンド/ともだちは どんな
ひとが いいですか。 |
B |
そうですねえ。〜(な)ひとが いいです。 |
A |
いいですね。 |
Introducing your family (20 min.)
- The teacher will show an example with the Mizushimas, a Deai family,
pretending to be Yu.
Example showing a family picture (MY-P05):
「わたしは ゆう です。わたしの かぞくは
よにんかぞく です。これは わたしの ちち です。いそがしいです。これは はは です。きびしいです。これは いもうと です。しずかなひと
です。」
- Take out the family tree that
a student made yesterday. Write personality of each person underneath.
- Share it orally to partners.
- Invite several students to introduce their partners' families to
the class.
〜さんの かぞくは、おかあさんと、おにいさんの、ふたり です。
おにいさんは、おもしろいです。おかあさんは、やさしいです。
Answers to Warm-up Sheet B:
1 |
D |
2 |
G |
3 |
B |
4 |
H |
5 |
E |
6 |
C |
7 |
F |
|