No. tjf_self1a01
Portraits of the Seven Deai Students
Activity 1: Self Introduction--Meeting with the Seven Deai Students
Date: Country: Author(copyright): Themes:
2001/10 Japan The Japan Forum Self, Family, and Friends
Overview:
Students meet the seven Deai students for the first time. Using the video message, the pictures, and the "Portrait Sheet" students put together a self-introduction for one of the seven Deai students. Students assume the role of their Deai student and present their "self-introduction." Class members generate questions based on the self-introductions.

From the Deai photo sheets:
"Profiles" of the seven Deai students (MY-P, OK-P, SM-P, TS-P, YK-P, YT-P, YY-P)

Worksheets and other materials:
Deai CD-ROM 2 (video message)
Portrait sheet
Worksheet #1(Jikoshokai sheet)

Display the "Profile" pictures of the Deai students. Prime the students to listen for information and impressions of the first student they will meet, i.e., Mizushima Yu, by showing her video message. Use questions to prompt students to imagine what kind of person she is, i.e., her age and her personality. Feel free to show the video more than once.


これからみなさんに日本の高校生を紹介します。まずビデオメッセージを見てください。 何才くらいでしょう。 どんな人でしょう。

Tip:
This is not intended as a listening comprehension exercise, but as a "hook" to catch students’ interest.

Use the "Profile" pictures, information from the video and simple questions to construct a rough sketch of Yu.

MY-P01
これは優さんです。水島優さんです。
16歳です。
何を持っていますか。(→カメラをもっています。)
優さんは、写真(をとること)が好きです。
MY-P03
優さんは何をしていますか。(→写真をとっています。)
ここはどこでしょう。(→?)
ここは横浜です。
優さんは横浜に住んでいます。
MY-P11
これは横浜です。
何がありますか。
みなとがあります。
ランドマークタワーがあります。
中華街(チャイナタウン)があります。
MY-P05
これは優さんの家族です。
優さんの家族は何人ですか。(→4人です。)
だれがいますか。(→お父さんと、お母さんと、妹さんと、優さんがいます。)
何がありますか。(→ふすまがあります。ぶつだんがあります。とこのまがあります。)
ここはどこでしょう。(→優さんの家のいまです。)
MY-P06
優さんとお父さんです。
何をしていますか(→お酒を飲んでいます?)
いいえ、お酒をのんでいません。
お父さんはやきものが好きです。このコップやおさらは、お父さんがつくりました。
お父さんと優さんは、やきものの話をしています。
MY-P07
お母さんと優さんです。
何をしていますか。 (→お母さんはおさらをあらっています。優さんはおさらをふいています。優さんはお母さんをてつだっています。)
MY-P08
これはだれですか。(→優さんと妹さんです。)
何をしていますか(→話をしています。)
ここは優さんと妹さんの部屋です。つくえがふたつあります。
MY-P09
これはだれですか(→優さんの友だちです。)
どんな友だちでしょう? (→学校の友だちです。クラブの友だちです。写真部の友だちです。)
MY-P10
これはクラスの友だちです。
MY-P04
これは優さんの大切なものです。
 
何でしょう?(→くまとうさぎの人形です。)
【右上】これは何ですか(→本です。短歌(詩)の本です。優さんは本が好きです。)
【右下】ここは優さんの好きな場所です。どこでしょう。(→としょかんです。)
優さんは、しょうらい、ジャーナリストになりたいと思っています。

Have one volunteer role play Yu introducing herself to the class.


Aさん、あなたは優です。優になって自己紹介をしてください。

Encourage the class to ask "Yu" questions. "Yu" can do her best to answer or respond with "wakarimasen." Record the questions for use in Activity 2.


みなさん、優にしつもんがありますか。しつもんをしてください。

Distribute the "Portrait sheet." As a class, go over the directions and search for information about Yu.

Split the class in six groups. Students watch the video, choose one of the six students and give a reason for their choice. Then Give each group the "profile" pictures of the Deai student they chose.


ここに、あと6人の高校生がいます。6つのグループに分かれて、それぞれの写真を見てください。

Tip:
This is not intended as a listening comprehension exercise, but as a "hook" to catch students’ interest. Teacher may choose to show part or all of the video message.

Display the profile pictures and have each group search for the "Portrait sheet" for their student. With the "Portrait sheet" students prepare a self-introduction and choose one person to role play the student doing a self-introduction to the class.


その人のポートレートシートを探してください。その情報を使って、どんな人か考えて、その人になって自己紹介をしてください。

Tip:
Alternatively, the teacher may distribute the Worksheet #1(Jikoshokai sheet) to each group. The students should write their introduction in the blank space and then orally introduce the Deai student to the class.

Students create at least one question during the self-introductions. Groups record class questions for use in Activity 2 and do their best to answer for their Deai student.
| Back to Lesson Plan |
| Teacher Support Information | Lessons by TJF |
フッター tjf deai