No. tjf_self1a04b
7人のポートレート
アクティビティ 4 : にているところさがし

作成日: 国: 著者 (著作権): テーマ:
2001/10 国際文化フォーラム
自分・家族・友達
概要:
グループワークで、6人の主人公のうちの1人と、自分たちのグループのメンバーとの共通点をさがしてリストアップし、「にているところさがし(ワークシート5)」に記入して、クラス全体に発表する。
 

Presumed class profile
日本語学習レベル Japanese 2, 3, 4
学年/年令/初等・中等 Grade 10-12, Age 15-17, 中等教育
生徒数 10-20
使用教科書 n/a
学習済の日本語 Must be able to read hiragana and katakana, have some familiarity with the terms for making a self introduction, such as name, age, and place of residence. (This activity makes use of previously learned sentence patterns and vocabulary to encourage familiarity with and mastery of new sentence patterns and vocabulary related to the content.)
その他 English can be used depending on the level of students' Japanese. Use of Japanese is encouraged for all student presentations.

学習項目
言語
機能 文型 語彙/語句
共通点を述べる
Vこと
(* advanced level)###NもNも〜です###〜ところがおなじです/にています *###にているところは、〜です *
文化
対象 プロセス 目的
The name, age, birthday, place, family, school, interests, etc. that emerge in the introductions of the Deai students and classmates, their commonalities and similarities (Products, practices, perspectives) Observation and discovery, comparison, examination To discover similarities between one of the Deai students and the classmates, that transcend national and cultural boundaries.

アクティビティ
種類 モード 聞く・話す/読み・書き 活動単位
Narrative and description インタープリティブ(解釈的), プレゼンテーショナル(提示的) 統合 小グループ, クラス全体

素材
「であい」写真シートとの関連 「であい」ブックレットとの関連 その他の素材
Profiles of the seven Deai students n/a Worksheet #5 (Niteiru tokoro sagashi)

授業時間
1コマの時間 50 minutes (Last of unit of four classes)