アダム/ハドレイ中高校(イギリス サフォーク)
Adam/Hadleigh High School (Suffolk, UK)
本人が書いた文/Original text本人原文본인이 쓴 글
Just a simple knot like this allowed us to descend at the speed we felt comfortable with
Comparing our styles of martial arts
Chips with everything: will my partner enjoy English food?
Seems he chose the boiled potatoes instead!
 イーデールで得たもの
  イーデールでは、友だちといろいろなことをして、とても楽しかったです。自分とパートナーの強みや短所を知ることができました。お互いに励ましあったり、私は高所恐怖症なのでザイルを使って山を降りたときは友だちにすごく頼りました。パートナーといっしょに何かをやりたいと思うことで、コミュニケーションできたし、日本語会話もたくさん学べたと思います。思ったよりたくさん学べました。
  みんなとても仲よくなったのでビックリです。行くまではお互いのことも、日本のパートナーたちについても知らなかったのです。共同作業のおかげですぐ仲よくなれました。夜にはトランプをしたり、コネクト4やジャイアント・ジェンガをしたりして遊びました。男子も女子もいっしょで、多少ルールは違っていても、皆、同じゲームを知っていました。消灯時間後、男子はサッカー、空手、登山について話しました。

  わたしたちは水島優さんについて書くことにしました。彼女の写真にいちばんたくさんコメントが集まったからです。特に彼女が学校と私生活をうまくこなしていることに感心しました。イギリスでは高校2年生になると生活のバランスをとるのがとてもむずかしくなります。ですから優さんが英語とピアノの練習をしながら、一方で友人や家族と楽しく過ごしているのはとても興味深かったです。彼女の制服の柄も良かったです。イギリスでは高校生になると制服を着る必要がなくなり、いい点もあるのですが、学校に何を着ていくかで悩んでしまいます(特に女子がそうですが、実は男子も同じようです)。掃除の時間というのはイギリスにありませんが、共同生活のなかで日本のパートナーの方が効率的に掃除をしていたように思います。これがきっかけで、イギリスの学校にも掃除の時間を導入すべきかどうかで長所短所をいろいろと話し合いました。優さんが書いていた、学校での態度や規律もすばらしいです。これについてもわたしたちは長いこと話しました。イーデイルでパートナーと会う前にもっと写真をしっかり見ておくべきだったと思います。そうしておけばこういう点について質問できたからです。今は次のグループとたくさん話し合いができるよう、準備ができています!写真についてはほかにもたくさんコメントがありました。そのいくつかは日本語の授業でも取り上げています。たとえば日本では家に入るときに靴を脱ぐこと。学校でもそうするとは知りませんでした。ずいぶん前にわたしたちの学校で教えていた先生は、イギリスでも以前そうしていたことがあると言っていました。祖母に聞いたところ、靴をバッグに入れて持ち歩いたことなどをたくさん話してくれました。そこで質問です。日本の生徒は靴バッグを持っているのでしょうか?それともイギリスみたいに普通のかばんに靴をじかに入れているのでしょうか?
  もっと写真をじっくり見られたら良いと思います。わたしたちの考えを日本のパートナーと話し合いたいです。
  (編集:ローレン)
  What I thought about at Edale

While at Edale I realised that the enjoyment was enhanced because I was doing things with my friends; learning and discovering my own strengths and weaknesses and those of my partner. We encouraged each other: when abseiling I drew heavily on the support of the others to overcome my fear of heights. I also found that the desire to do things with my partner made me want to communicate with him and I learned so much spoken Japanese: more than I ever thought possible.
      I think we were all surprised by how well we all got along together: we didn't know each other or our Japanese partners at all before we went. Doing things together helped us make friends quickly. In the evenings we played cards, Connect 4 and Giant Jenga, boys and girls together, and discovered that though the rules may be slightly different we all knew the same games. After lights-out the boys talked about football, karate and climbing.

(Co-ordinated by Lauren)
We decided to concentrate on Mizushima Yu as she was the one whose photos drew the most comments from the group. We were particularly impressed by the way she handles her academic and social life. In the UK we find it is becoming increasingly difficult for us to get the right balance when we are in the equivalent of Senior High School year 2 (高校2年生) so we were interested to see how Yu enjoys working at improving her English and piano while also having fun with her friends and family. We agreed, too, that we liked the pattern of uniform she wears. Once we reach senior high school, we do not have to wear uniform which has advantages but also means we (the girls in particular but also, we were surprised to discover, the boys too) spend a lot of time worrying about what to wear for school. We all took note of the “school cleaning” which was something we didn't know about although we had noticed on the residential that when it was time to tidy up our Japanese partners were very efficient at this. This prompted a long debate about whether it would be good to introduce school cleaning into English schools and raised lots of pros and cons. We also remarked on the standard of behaviour and discipline that Yu described in her school; again this is something that we all discussed at length. We realised we should have looked at the pictures in more detail before we met our Edale partners so that we could have asked them about these points. Now we shall be ready for our next group with lots of topics for discussion! There were lots of other individual comments on all aspects of the photographs. Several points we also brought up in our Japanese classes; we had learnt that one takes ones shoes off going into a Japanese home: we hadn't realised that was required at school too. Our teacher who was at school a long time ago pointed out that it used to be the fashion in UK schools too and when we mentioned this to grandparents they told us lots of stories of carrying shoes around in bags so now we want to know: Do the Japanese students have shoe bags or just keep their shoes stuffed into their ordinary bags as we do?
      We all agreed that it would be good to have more time to look at the photos for longer and also to share our ideas about them with a Japanese partner.
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