ジャッキー/セントベネディクト・ローマンカトリック中高校(イギリス サフォーク)
Jacqui/St. Benedict's Roman Catholic Upper School (Suffolk, UK)
本人が書いた文/Original text本人原文본인이 쓴 글
Mutual photography: was this what they meant?
Are we nearly there yet? (because we've still a long way to go on this card game)
The more we help each other the better it is
“蛙の歌が...”
 イーデールで得たもの

  イーデールの精神とは団結だと思います。日本人とイギリス人がいっしょに活動をし、友だちをつくって楽しく過ごすのです。イーデールのおかげで人と知り合えたし、中立的な場所だったので互角の立場でいられたと思います。美しい田園地帯は人にいろいろと考えさせるし、会話も弾みます。急な下り坂を歩くのさえも楽しかったです。これは2回やりました。オリエンテーションでは立ち止まって景色を見ることができましたし、夜のハイキングでは風景の広大さに気づきました。しかも懐中電灯を消したとき、星明りでどれだけ見えるか、わかったような気がします。パートナーは星に圧倒されていました。彼女の家の周りはネオンだらけだそうなので、とても魅了されていたようです。
  3日間、みんなの気持ちが前向きだったせいか、とても楽しかったです。たとえ寒くても、あるいは疲れたり雨にぬれたり空腹でも、不満を言う人はいませんでした。わたしも文句は言いませんでした。自分ではできないと思っていたことができてとても嬉しかったからです。そのようになるためにはグループの仲間を信頼し、わたしもみんなを助けなければいけないということを学びました。洞窟探検では明かりを消して前の人につかまります。先がどうなっているか、前の人に教えてもらうのです。日英両方のことばで必要最低限の言葉を覚えました。たとえば左、右、上、下、足、腕などなど。おかげで誰も怪我せずにすみました。この3日間で、「意志あるところに道あり」ということわざの意味もようやくわかってきました。日本語に同じようなことわざがあるかどうかはわかりませんでしたが、パートナーもわたしと同じ意見でした。

  わたしたちは水島優さんについて書くことにしました。彼女の写真にいちばんたくさんコメントが集まったからです。特に彼女が学校と私生活をうまくこなしていることに感心しました。イギリスでは高校2年生になると生活のバランスをとるのがとてもむずかしくなります。ですから優さんが英語とピアノの練習をしながら、一方で友人や家族と楽しく過ごしているのはとても興味深かったです。彼女の制服の柄も良かったです。イギリスでは高校生になると制服を着る必要がなくなり、いい点もあるのですが、学校に何を着ていくかで悩んでしまいます(特に女子がそうですが、実は男子も同じようです)。掃除の時間というのはイギリスにありませんが、共同生活のなかで日本のパートナーの方が効率的に掃除をしていたように思います。これがきっかけで、イギリスの学校にも掃除の時間を導入すべきかどうかで長所短所をいろいろと話し合いました。優さんが書いていた、学校での態度や規律もすばらしいです。これについてもわたしたちは長いこと話しました。イーデイルでパートナーと会う前にもっと写真をしっかり見ておくべきだったと思います。そうしておけばこういう点について質問できたからです。今は次のグループとたくさん話し合いができるよう、準備ができています!写真についてはほかにもたくさんコメントがありました。そのいくつかは日本語の授業でも取り上げています。たとえば日本では家に入るときに靴を脱ぐこと。学校でもそうするとは知りませんでした。ずいぶん前にわたしたちの学校で教えていた先生は、イギリスでも以前そうしていたことがあると言っていました。祖母に聞いたところ、靴をバッグに入れて持ち歩いたことなどをたくさん話してくれました。そこで質問です。日本の生徒は靴バッグを持っているのでしょうか?それともイギリスみたいに普通のかばんに靴をじかに入れているのでしょうか?
  もっと写真をじっくり見られたら良いと思います。わたしたちの考えを日本のパートナーと話し合いたいです。
  (編集:ローレン)
  What I thought about at Edale

The Spirit of Edale is a joining together. Japanese and English alike are able to engage in fun activities, make new friends and have a fantastic time. Edale offers the opportunity to really get to know people, with everyone on a level pegging because it's a neutral place. The beautiful countryside provides a great backdrop and inspires the conversations. Walking, even quite steeply uphill, becomes a pleasure. We had to do this twice—once for orientation when we had time to stop and stare and again on the night hike which gave us a feeling for the vastness of the landscape and a feeling of wonder when we realised how much we could see by starlight when we turned out torches off. My partner was overwhelmed by the stars which she doesn’t see at home because of light pollution and her delight was infectious.
       Throughout the three days it seemed we were all influenced by each other's positive emotions and enjoyed ourselves. I don’t recall anyone grumbling too much even when we were cold, tired, wet and hungry; I didn't grumble because I was so pleased with myself for having been able to do things I never thought I could. To do them I had to trust the others in the group to help me and I had to remember to help them. During the caving we all turned out lights out and held onto the person in front of us who had to tell us what was coming next. By this time we'd worked out a few minimum vocabulary items in both languages: left, right, up down, leg, foot, arm and so on and thus we were able to do this without anyone getting injured. I really came to understand what the proverb “Where there’s a will, there's a way” means during these three days and my partner agreed with me—although between us we couldn’t work out if there was a an equivalent in Japanese.

(Co-ordinated by Lauren)
We decided to concentrate on Mizushima Yu as she was the one whose photos drew the most comments from the group. We were particularly impressed by the way she handles her academic and social life. In the UK we find it is becoming increasingly difficult for us to get the right balance when we are in the equivalent of Senior High School year 2 (高校2年生) so we were interested to see how Yu enjoys working at improving her English and piano while also having fun with her friends and family. We agreed, too, that we liked the pattern of uniform she wears. Once we reach senior high school, we do not have to wear uniform which has advantages but also means we (the girls in particular but also, we were surprised to discover, the boys too) spend a lot of time worrying about what to wear for school. We all took note of the “school cleaning” which was something we didn't know about although we had noticed on the residential that when it was time to tidy up our Japanese partners were very efficient at this. This prompted a long debate about whether it would be good to introduce school cleaning into English schools and raised lots of pros and cons. We also remarked on the standard of behaviour and discipline that Yu described in her school; again this is something that we all discussed at length. We realised we should have looked at the pictures in more detail before we met our Edale partners so that we could have asked them about these points. Now we shall be ready for our next group with lots of topics for discussion! There were lots of other individual comments on all aspects of the photographs. Several points we also brought up in our Japanese classes; we had learnt that one takes ones shoes off going into a Japanese home: we hadn’t realised that was required at school too. Our teacher who was at school a long time ago pointed out that it used to be the fashion in UK schools too and when we mentioned this to grandparents they told us lots of stories of carrying shoes around in bags so now we want to know: Do the Japanese students have shoe bags or just keep their shoes stuffed into their ordinary bags as we do?
       We all agreed that it would be good to have more time to look at the photos for longer and also to share our ideas about them with a Japanese partner.
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