2. Learn あさ/ひる/よるごはん、たべます/たべません、いつも/よく/ときどき. Learn Japanese vocabulary words that will be used in the survey (あさ/ひる/よるごはんは、いつもなにをたべますか。~をたべます) and the presentations (いちばんおおいのは~です。〇にんでした。にばんめは、~です。〇にんでした).
3. Learn what students in Grade 6 Class 1 have for breakfast, and compare with one’s own breakfast. Realize the diversity in Grade 6 Class 1, and ’s own class.
2. Grade 6 Class 1 Survey “あさごはんにたべるもの” http://www.tjf.or.jp/shogakusei/6-1/data/index_j.htm
3. Worksheet (Take notes on interview and summarize content.)
Example
Teacher: ~さん、あさごはんは、~をたべますか。
Student: はい、いつも(よく/ときどき)たべます。/いいえ、たべません。
2. Distribute the Grade 6 Class 1 Survey “あさごはんにたべるもの.” Introduce
Japanese vocabulary necessary to read the survey, and discuss.
Example
(ろくねんいちくみの)あさごはんで、いちばんおおいのは~です。
じょしは〇にんです。
だんしは〇にんです。
3. Go over Japanese vocabulary necessary to conduct a survey.
Example
Student A: あさ/ひる/よるごはんは、いつもなにをたべますか。
Student B: ~をたべます。
Student A: ありがとうございました。
4. Have students conduct surveys using their worksheet. Divide the class into three groups responsible for breakfast, lunch, and dinner, respectively. Food names may be in English.
5. Summarize the findings on poster paper or use a projector to show the
survey results to the entire class. Have students present their findings
(a graph format is also acceptable).
Example
あさごはんで、いちばんおおいのは~です。〇にんでした。
(じょしは〇にんです。だんしは〇にんです。)
にばんめは、~です。〇にんでした。
(じょしは〇にんです。だんしは〇にんです。)
6. In English, discuss what students have realized through the surveys (diversity within Grade 6 Class 1, diversity within students’ own class, etc.).