No. tjf_edu2a03b
クラブかつどう
アクティビティ 3 : 7人のクラブかつどう

作成日: 国: 著者 (著作権): テーマ:
2001/11 国際文化フォーラム
学校・教育
概要:
たかゆき以外の6人の主人公について、それぞれがどんなクラブに所属しているか、その活動日、活動場所、活動内容、入部の動機、それぞれが自分のクラブについて感じていることなどを観察し、日本語で述べる。
 

Presumed class profile
日本語学習レベル Japanese 2, 3, 4
学年/年令/初等・中等 Grade 10-12, Age 15-17, 中等教育
生徒数 10-20
使用教科書 n/a
学習済の日本語 n/a
その他 n/a

学習項目
言語
機能 文型 語彙/語句
Describe meeting days, meeting places, and activities.###Express reasons for joining a club.###Describe the Deai students' feelings about club activities. 〜部(クラブ)に入っています。
毎週、月・水・金曜日に練習があります。
自分を表現することに興味があったので、写真部に入りました。
友達が入っていたので、入りました。
写真部のメンバーは、同じ目標を持ったなかまです。
n/a
文化
対象 プロセス 目的
The club activities of the six Deai students (Perspectives) Observation and discovery, examination To study the club activities of the six Deai students (other than Yamamoto Takayuki). To think about the students' ideas and opinions and the clubs using the photographs and "My Story" texts.

アクティビティ
種類 モード 聞く・話す/読み・書き 活動単位
Narrative and description プレゼンテーショナル(提示的) 統合 個人, 小グループ, クラス全体

素材
「であい」写真シートとの関連 「であい」ブックレットとの関連 その他の素材
MY-P01, MY-P03, MY-P09, MY-D14, OK-P03, OK-P04, OK-P11, OK-D09, OK-D12, SM-D09, TS-P05, TS-D09, TS-D10, YK-P08, YK-D13, YY-D11 The captions for the photographs above###The "My Story" texts###Mizushima Yu, pp. 58-61###Oishi Kanta, pp. 96-97###Yoshida Kojiro, pp. 198-199 Worksheet #3 ###Worksheet #4###The "Club Activities" section of the Mini Encyclopedia

授業時間
1コマの時間 45 minutes (Third in unit of five classes)