|
|
No. tjf_self3a01b |
家族 アクティビティ 1 : みちと家族 |
|
作成日: |
国: |
著者 (著作権): |
テーマ: |
2001/10 |
|
国際文化フォーラム |
自分・家族・友達
|
概要: |
坂井未知の家族の構成と家族のメンバーの名前、年齢、趣味、性格などを観察・理解し、日本語で表現する。北海道のホストファミリーについても観察し、個人が家族から受けている影響を認識する。(オプション:自分の家族の構成図を書いて、未知の家族と比較する。) |
|
Presumed class profile |
日本語学習レベル |
Japanese 2, 3, 4 |
学年/年令/初等・中等 |
Grade 10-12, Age 15-17, 中等教育 |
生徒数 |
10-20 |
使用教科書 |
n/a |
学習済の日本語 |
Must be able to read hiragana, katakana, and beginner kanji, have some familiarity with the terms for members of the family. (This activity makes use of previously learned sentence patterns and vocabulary, through content-based language usage, to encourage familiarity with and mastery of new sentence patterns and vocabulary related to the content.) |
その他 |
Students should already have completed "Portraits of the Seven Deai Students," Activities 1 and 2. |
学習項目 |
言語 |
機能 |
文型 |
語彙/語句 |
Tell about family.###Describe attributes and characteristics of people.###Option: Draw comparisons |
《NのN》 ・みちさんの家族 《は》《Nです》 ・みちさんの家族は7人です。 ・みちさんの家族は7人家族です。 ・父の名前はそういちです。 ・(父は)46才です。 《Aです》《A+N》 ・(みちさんのお父さんは)せが高いです。 ・母はあかるい人です。 《ANです》《ANな+N》 ・父は動物が好きです ・妹はげんきな女の子です。 《〜は(対比)》《〜が(逆説)》 ・みちさんはきょうだいがいますが、わたしはきょうだいがいません。 《も(並列)》 ・みちさんも わたしも おねえさんがいます。 |
かぞく、おとうさん、おかあさん、おにいさん、おねえさん、おとうと(さん)、いもうと(さん)、おじいさん、おばあさん、父、母、兄、姉、そふ、そぼ###〜人、〜才、あかるい、せがたかい、せがひくい、げんきな、おだやかな、マイペースな###〜が好き、〜がじょうず、よく、ときどき、あまり |
文化 |
対象 |
プロセス |
目的 |
Family structure, personality of family members (Products, practices, perspectives) |
Observation and discovery, comparison |
To observe the family of Sakai Michi and overview the relationship between Michi and her family. |
アクティビティ |
種類 |
モード |
聞く・話す/読み・書き |
活動単位 |
Narrative and description |
インタープリティブ(解釈的) |
話す聞く, 読み書き |
個人 |
素材 |
「であい」写真シートとの関連 |
「であい」ブックレットとの関連 |
その他の素材 |
SM-P04, SM-P08 |
Captions in Japanese for above photographs (for intermediate and advanced students of Japanese). |
Worksheet #1 (Michi-san to Kazoku/Michi and Her Family)###Note #1###Note #2 |
授業時間 |
1コマの時間 |
80 minutes (First in unit of four classes) |
|